INTERVJU: AMETIST

NAMN: Ametist Azordegan
ÅLDER: 29, född 1980
BOR: Vasastan, Stockholm
CIVILSTÅND: singel
SYSSELSÄTNING: programledare Sveriges Radio, musikjournalist
INTRESSE: musik, kultur och samhälle





1. Hur fick du intresset för journalist/programledare ?



Jag utbildade mig till journalist och medievetare eftersom jag intresserar mig för maktförhållanden i samhället. Medier har en stor roll i det hela eftersom de dels har en granskande roll och dels sätter agendan för vad vi diskuterar i vår vardag och hur vi diskuterar det. Media kan också beroende på vad de lyfter fram i form av nyheter eller musik sätta agendan för vad som blir populärt och etablerat, och vad som vi lägger vikt vid. Jag vill aldrig vara en makthavare, men gärna den som granskar makten, har fria ordet, och kan bidra till att balansera upp maktförhållanden.



2. Vad var ditt första uppdrag inom journalist/programledare ?



Hmm... jag jobbade ju som produktionsassisten på SVT i ngt år, men det riktiga första journalistiska uppgiften fick jag nog när jag fick researcha för en SVT-dokumentär om gruppen Kent som Per Sinding-Larsen gjorde.




3. Vilka har du jobbat med ?




Fredrik LindströmPer Sinding-LarsenCissi Elwin (numera vd för Svenska Filminstitutet)Anna ManheimerPer Alexandersson (mannen bakom Hultsfredfestivalen)IsonAnnika Lantz Timbuktu... för att nämna några.





 4. Vad är de negativa/positiva med att jobba som journalist/programledare ?



Som programledare på ett public service-bolag som Sveriges Radio har du ett ansvar att vara balanserad och nyanserad och objektiv. Du som programledare ska inte påverka publiken/lyssnaren me ddina persnliga åsikter kring företeelser. Det passar inte mig alls egentligen. Det finns många studner jag önskar att jag istället satt i en panel och fick säga vad jag tycker och hur jag tolkar saker och ting. Jag tenderar att ha många starka, rätt radikala åsikter. Så det är många gånger väldigt frustrerande, och jag kämpar verkligen.




5. vad har varit det bästa medans du jobbat som programledare/journalist ?





Att sända mitt program "En kärleksattack på svensk hiphop" är en glädjekälla och det som föder min själ. Jag slutar aldrig vara nyfiken på personer, ting och företeelser inom den arenan, och arenan slutar aldrig med att ge mig nya aha-upplevelser och känslorushar.


6. vad vill du säga till de som vill bli journalist/programledare ?




- var nyfiken på allt. Även det som inte ligger innan för din omedelbara intresse-arena. Nya upplevelser inom oväntade arenor ger dig nya infallvinklar på din egen intresse-arena.- var ödmjuk när du får kritik, det finns alltid något du kan bli bättre på.- var ödmjuk... väldigt ödmjuk. Det är inte självklart att få kärlek av människor som lyssnar på dig, läser dig, eller ser dig. Var uppmärksam och uppskatta det tydligt. Ge av din tid, och ge kärlek.- gör ditt jobb till en del av ditt liv. Jobba med dina skills hemma, efter arbetsdagen. Sluta aldrig.- jobba på bra kontakter inom arbetslivet.




7. har du udda talanger ?




jag har varit tävlingssimmare... har en massa medaljer hemma till och med. Men jag slutade tyvärr.



8. i vilket land skulle du vilja jobba som programledare/journalist ?
(om du skulle fått välja)



Skulle inte säga nej till att vara musikjournalist i USA...

 

Ametist Azordegan

Programledare SR Metropol 93,8Sveriges

RadioRadiohuset105 10 Stockholm T-bana:

http://www.sr.se/sida/gruppsida.aspx?ProgramId=2842&grupp=3871


TACK SÅ JÄTTE MYCKE FÖR DIN TID AMETIST, DU GÖR ETT UNDERBART JOBB !




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0