INTERVJU: BREAKAREN & RAPPAREN

Jag har fått äran att göra intervju med andy ... check it out



Lite kort om N-D: N-D (Andy), snart 26 år, bor i centrala borås, mina intressen är Breaking, Parkour, Rap, Graffiti, Film & Musik, sen självklart vara med tjejen och kompisar. Jag jobbar just nu som fritidsledare på fulltid, det tar rätt mycket av min tid,
men den tiden jag har över går åt till Breaking, Parkour, Filmning och musik. Om 5 år så hoppas jag jobba kvar på någon fritidsgård och göra det jag älskar, och förhoppningsvis ha en stadig familj. :-)


vad som fick dig att börja med musiken/dansen


Dansen började jag med runt 1997, och det var för jag såg Run DMC's video, It's like that, där dom hade break.
Jag och Tobias började breaka på gräset på baksidan huset och vi tränade nog 5-6 timmar varje dag i ett år.
Sen blev det att man började träna med andra och Tobias skadade sitt knä och kunde inte fortsätta breaka, jag breakade med några andra från borås i några år, sen 2002 gick jag med i Style Warriors Crew (Göteborg). Vi vann SM 2002, sen har det flytit på sedan dess, har gjort många uppträdanden över landet och tävlat över hela norden. Jag har även varit i Chile under ett år, där jag dömde Sydamerikanska mästerskapen och breakade med många över hela chile. Jag har undervisat Breaking i över snart 8 år på Studio Danza, just nu tränar jag minst 2 gånger i veckan, men det e inte lika mycket som innan.






Musiken kom till ungefär samtidigt som Breakingen (1998), jag rappade först med en grupp, vi kallade oss 83 ord, Jag gick på media-linjen, viskastrand och rappade med Retur & Keeno, vi rappade under ca ett år, vi gjorde en del uppträdanden, på swing och vi var förband till Feven (1999-2000). Sen splittrades vi. Jag rappade lite själv, och jag visade Tobias (min break polare) hur man gjorde musik i ett program. Sen när Tobias blev skadad och fick beskedet av doktorn att han inte fick fortsätta så började han på musiken. Han utvecklades och vi släppte en liten skiva med 5 låtar på innan jag åkte till chile i ett år, (2003). Sen när jag kom hem så gjorde vi en ny skiva med 20 låtar på (2005). Efter den skivan kom en ny skiva med ca 30 låtar på (2007). Efter den skivan så började jag jobba och Tobias började jobba på sitt håll, vi har nu e ca 20 låtar som ligger och väntar på att bli släppta, men jag och Tobias har inte haft tiden att sätta oss ner och fastställa. Men det kommer.


- vem är dina förebilder ?


Jag har inte haft några direkta förebilder, vilket jag tycker är bra, för då "försöker" jag inte lika någon, eller omedvetet ta någons annans stil. Jag har alltid däremot sett upp till breakare som Ken Swift, Easy Rock, Bag of Trix, Throwdown, Moves Per Minute (dåvarande). Breakare som kör på originalitet och foundation, utvecklar sin egen stil och är inte "som alla andra".


Inom musiken har jag inte direkt förebild heller. Jag lyssnar på så sjuuukt mycket olika musik. Jag lyssnar nog minst på hiphop, annars blir det, Triphop, Acid Jazz, Bossanova, Lounge, Jazz, Funk, Soul, Breaks, Drum N Bass, Electro House typ :-p Hehe, jag gillar musik där budskapet når fram, inte musik där "musiken" är skön, men texten är falsk eller dålig. Det måste var 50/50.



- vad är de negativa och positiva med att hålla på med musik och dans ?



Hmm, kan inte påstå att det finns något negativt, om jag verkligen måste pressa fram något så är det nog allt folk som tror sig veta något om ämnet, men sen inte själva kan ett skit. Dom säger "ah men gör så här, det e bra", bara för FOLK gillar det, crowdpleasing är äckligt asså. Man gör det inte för andra, man gör det för sig själv.

Love what you do, and do what you love! Och kom ihåg, neva do what THEY do!
http://www.youtube.com/watch?v=Z8l31heyYxQ&fmt=18  <- den här videon är så sann, äkta hiphop.
Dom driver med dagens hiphop, och MTV's videos. Bra shit! Börja själva leta upp hiphop, lyssna inte på det som MTV ger er!!
/N-D - Style Warriors Crew [SWC] - Diagnos Psykos [DP] - On The Run [OTR] - V-Force! [VFS]



LÄNKAR NI KAN BESÖKA:

http://www.youtube.com/tripalavforce 

http://www.myspace.com/diagnospsykos

NI KAN ÄVEN FÅ HÖRA PÅ EN LÅT HÄR HAR NI LÄNKEN : http://www.youtube.com/watch?v=QJXExVHfRcw 


Kommentarer
Postat av: boråsaren

jag tänkte bara påpeka att jag känner Andreas. Han säger att han inte minns att han gjort någon intervju med dig därimot det som du skriver nu har stått i BORÅS TIDNING. mvh danne

2009-09-24 @ 19:17:00
Postat av: shorty neela

jag har gjort intervjun med andy

och ja hade faktiskt ingen aning om att de ens varit med i tidningen



han känner till mej vid ett annat namn andy

2009-09-24 @ 19:26:10
URL: http://shortytheone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0