INTERVJU: STAND-UP..JANNE WESTERLUND

jag har fått äran att göra en intervju med stand-up stjärnan Janne Westerlund... check it out


 

Namn: Janne Westerlund
 Bor: Stockholm / Hökarängen
 Sysselsättning: Komiker & producent mm.                    
 Intresse: Fotboll både att spela och titta på
 civelstånd: Gift



 
1. hur började intresset för stand up ?


Ända sen jag varit liten har jag gillat att berätta historier och på roliga timmen i skolan så tyckte
jag att det var bäst om jag spelade alla rollerna själv i våra sketcher.


 
2. hur kom du in i branchen ?


Jag hörde på radion 1992 att man fick komma ner på Patricia (båten vid Slussen)
och testa så jag gjorde det och på den vägen är det.




3. hur började allt ?


Mitt första gigg var på just Patricia med Babben Larsson, Lennie Norman och Adde Malmberg.
Jag hade kul och publiken såg förvånad ut.



4. hur länge har du hållt på med stand up?


Första gången var 1992 men då var det mer som en hobby
1999 träffade jag Jakob Öqvist och Özz Nujen och då blev det mer ett kul jobb.



5. har du nån idol inom stand up eller nån som inspirerat dig ?


Absolut! Mina "idoler" är Amerikanska komiker bla.
Richard Pryor, Sam Kinison, Eddie Murphy, Andrew "dice" Clay mfl.



6. har du nån tunè på gång inom stand up ?


Just nu är jag på Sverigeturné med en grym amerikan som heter Pablo Francisco.
Senare i höst och vinter så kommer jag och mina homeboys att vara i Sthlm.
Kolla in www.stockholmlive.se  & www.gratispopcorn.se


 
7. du ha även varit med i stockholm live... berätta om hur allt började där .


Jakob, Shan, Özz och jag hade en klubb på Södermalm (Café Tivoli).
Vi gjorde en massa olika grejer där och lyckades få ner SVTs nöjeschef dit
och han ville att vi skulle göra något på TV så då föddes Stockholm Live.


 
8. vad har varit de bästa under tiden som stand-up komiker ?


Tror att dem bästa tiden ligger framför mig, tänkte jobba lite utomlands (Finland och USA).



 9. vilka länder har du rest till ?


Jag har jobbat med standup comedy i Finland, Norge, Danmark, England, Spanien och USA



 10. vad har du för framtidsplaner ?


Att arbeta med företaget www.bokastandup.se



11. vilka har du jobbat med ?



Oj, dom största Svenska, Norska och Finska komikerna och så Pablo Francisco då förstås
men coolast var nog när jag jobbade med Richard Murphy (Eddies bror).

 12. när och vart har du din nästa turne?


Den pågår just nu kolla in www.absimilis.se



13. har du nån udda talang ?


Jag kan sjunga Bruce Springsteen låtar på finska.



www.stockholmlive.se
www.bokastandup.se
www.gratispopcorn.se

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0